De kracht van storytelling
U kunt uw bedrijf of organisatie natuurlijk aanprijzen vanuit uw eigen perspectief. Maar wat heeft meer impact dan de succesverhalen te laten vertellen door mensen die het succes zelf ervaren hebben? Dat geldt voor advertentieteksten in een folder of brochure, maar ook voor andere promotionele teksten, of een artikel in een magazine of personeelsblad.Dit noem je storytelling. Storytelling – in tekst en beeld – is een krachtige manier om uw merk onder de aandacht te brengen en te communiceren met doelgroepen en medewerkers. Maar u laat uw klanten of medewerkers de teksten natuurlijk niet zelf schrijven. Een ervaren journalist en fotograaf leggen de verhalen op professionele wijze voor u vast. In foutloze teksten en professionele foto’s.
Verhalen zijn geloofwaardig
‘Te mooi om waar te zijn’, zal een potentiele klant al snel denken wanneer hij in een tijdschrift of brochure het verkooppraatje leest over hoe goed uw bedrijf is. Veel geloofwaardiger zijn artikelen in een magazine of nieuwsbrief met ervaringsverhalen, anekdotes en memorabele momenten verteld door medewerkers, patiënten of cliënten. Dit soort teksten zijn de meest wervende teksten. Waarom? Omdat ze persoonlijk zijn.Wervende teksten zijn authentieke teksten, want daar komen – net zoals in het echte leven – worstelingen, uitdagingen en leerpunten aan bod. En juist de manier waarop u daar als organisatie mee omgaat laat zien wat uw kwaliteiten en kernwaarden zijn. Laat uw klanten of personeel dus persoonlijke verhalen vertellen via uw website, advertentieteksten, een nieuwsbrief, folder, brochure of magazine. Een goede tekstschrijver en professionele fotograaf die samen een redactie vormen, helpen u die verhalen op de juiste manier te communiceren.
Verhalen verbinden
Wat leeft er onder uw personeel? Wat drijft hen? Hoe ontwikkelen ze zich? Hoe zetten ze zich in voor klanten? Uw bedrijf zit vol verhalen. Door die verhalen op te schrijven en te verspreiden via een nieuwsbrief, relatiemagazine of personeelsblad krijgt de buitenwereld een beeld van de mensen achter het bedrijf en ontdekken zij wat uw organisatie te bieden heeft. Via het lezen van artikelen kunnen medewerkers onderling elkaar inspireren en motiveren. Dit bevordert de samenwerking: ze delen immers hetzelfde verhaal.Kortom: verhalen verbinden medewerkers onder elkaar en doelgroepen aan bedrijven. Geef uw klanten en personeel een gezicht. Zij zijn de beste reclame voor uw bedrijf! U kunt zelf teksten schrijven en foto’s maken, maar daar komt een hoop bij kijken. Storytelling is een vak. Laat daarom een ervaren journalist uw medewerkers interviewen en teksten schrijven en een ervaren fotograaf professionele foto’s maken.
Verhalen beklijven
Uw kunt losse feiten, cijfers of andere gegevens over uw bedrijf communiceren via artikelen in een relatiemagazine of advertentieteksten in een folder of brochure, maar het zijn de verhalen die mensen raken en onthouden. Door storytelling komt uw organisatie tot leven. Dat komt omdat we verhalen veel gemakkelijker onthouden dan feiten en cijfers. Wie schrijft, die blijft. Zolang de teksten verhalend zijn…Onze hersenen slaan losse deeltjes informatie pas op als er sprake is van onderlinge samenhang. We ordenen, plaatsen, verwerken en begrijpen de gegevens wanneer we het kunnen ‘beleven’. Verhalen maken concreet wat abstract is en een goede tekst moet dus verhalend geschreven zijn. Maar hoe schrijf je zo’n tekst? Zelf teksten schrijven kost een hoop tijd en is bovendien een ambacht. Kies er daarom voor deze teksten door een ervaren tekstschrijver te laten schrijven die nauw samenwerkt met een professionele fotograaf. Door deze redactionele samenwerking worden tekst en beeld optimaal op elkaar afgestemd.
Verhalen helpen bij nemen van beslissingen
Feiten en cijfers informeren. Verhalen inspireren, motiveren, stimuleren, geven betekenis en richting. Ze gaan immers altijd over mensen en zijn daarom het meest natuurlijke communicatiemiddel. We identificeren ons met de mensen die aan het woord zijn, voelen ons betrokken en leven mee. Mits de tekst in die folder of brochure, of het artikel in dat magazine of personeelsblad, de lezer raakt en overtuigd.Verhalen richten zich dus niet alleen op het ratio, maar ook op het gevoel en roepen emoties op. En dat is weer nodig om beslissingen te nemen: ons emotionele brein is bepalend voor de meeste beslissingen die we nemen. Een goede tekstschrijver weet een verhaal op zo’n manier te schrijven dat het de lezer raakt. Goede foto’s gemaakt door een professionele fotograaf mogen daarbij niet ontbreken. Beeld ondersteunt tekst en tekst ondersteunt beeld.
Een (goed) verhaal wordt doorverteld
Tijdens het lezen van een boeiend artikel komt in je hersenen dopamine vrij. Dit geeft een blij gevoel en een verlangen om te weten hoe het verhaal verder gaat. Een goede tekst, geschreven door een ervaren journalist, raakt de lezer, blijft hangen en maakt zo’n indruk dat hij of zij het verhaal doorverteld. Maar wat zijn de vereisten van goed geschreven artikelen?Er komen een hoop journalistieke en literaire technieken bij kijken. Ervaring op een redactie is ook een must. Een goede schrijver schrijft niet alleen een foutloos en overtuigend artikel, maar weet het verhaal in de juiste vorm te gieten. Dat begint met het bedenken van onderwerpen en eindigt met de eindredactie. Wordt het een interview of reportage? Welke onderwerpen spreken de doelgroep aan? Wat wordt de invalshoek van het artikel? Dit zijn vaardigheden die een schrijver opdoet tijdens het werk op een redactie. Een storyteller is naast journalist dus ook redacteur en eindredacteur.
Het weergeven van een goed verhaal is een vak. Wij, professionele fotograaf Martin de Bouter en ervaren journalist en tekstschrijver Marijke van der Linde, hebben er ons werk van gemaakt. Lees meer over ons bij Ons verhaal.